Agenda

KNVI-PLDN sessie: Semantische informatiemodellering bij infrastructuurwerken
Dinsdag, 19 Juni 2018, 19:00 - 21:30
door Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KNVI-PLDN sessie: Semantische informatiemodellering bij infrastructuurwerken | Architectuur

 

Op dinsdag 19 juni organiseert de SIG Architectuur van het KNVI samen met het Platform Linked Data Nederland (PLDN) een sessie over ervaringen van Rijkswaterstaat en ProRail met semantische data-integratie. De sprekers zijn Mick Baggen van Rijkswaterstaat en Annemieke Vliegen van ProRail.

De sessie vindt plaats bij Seven op de Mariaplaats 7 in Utrecht, vlakbij het centraal station, en start om 19.00, inloop vanaf 18.30 uur. De sessie is gratis toegankelijk. Leden van het KNVI en PLDN en leden hebben voorrang boven niet-leden.

 

Oei, ik groei - Ervaringen met het ontwikkelen van de Rijkswaterstaat OTL  

Rijkswaterstaat beheert en ontwikkelt de Nederlandse rijkswegen, -vaarwegen – wateren, en is – samen met ProRail - een van de grootste opdrachtgevers in de bouw- en infrasector. Daarbij worden enorme hoeveelheden informatie gegenereerd en uitgewisseld. De digitalisering van de bouw betekent dat deze informatiestromen verschuiven van traditionele documenten, bestekken en tekeningen naar gestructureerde gegevenscontainers, uniforme datamodellen en het stapsgewijze hergebruik en verrijken van datasets. Sinds 2012 heeft RWS onder de noemer BIM in een aantal grote bouwprojecten ervaring opgedaan met deze vorm van digitalisering. Daarin speelt de definitie van een eenduidige taal, in de vorm van een bibliotheek met generieke bouw-objecten (de Object Type Library), inclusief definities, gewenste eigenschappen en onderlinge relaties een centrale rol. Mick Baggen zal ingaan op de ervaringen, die zijn opgedaan tijdens de ontwikkeling en gebruik van deze bibliotheek, die in de afgelopen 5 jaar flink gegroeid is. Met name zal hij aandacht besteden aan het belang van architectuurprincipes, zoals het scheiden van functie en constructie, het verschil tussen een kaart en de werkelijkheid, toekomst-vast modelleren en het hergebruik van informatie over de levenscyclus. Tenslotte zal hij ingaan op het belang van data-validatie in de context van een contract, een aspect dat in de Big Data hype nogal eens over het hoofd wordt gezien.

Mick Baggen werkt sinds 2009 als senior adviseur Systems Engineering en informatie-architect bij Rijkswaterstaat. Daarvoor was hij in verschillende rollen betrokken bij complexe multidisciplinaire ontwikkeltrajecten zoals de eerste kleurenprinter van Océ van de Grinten (nu: Canon) en de Betuweroute. Hij heeft een levenslange fascinatie voor het omgaan met spanningen en dilemma’s die inherent zijn aan productontwikkeling: oplossingsvrijheid versus voorspelbaarheid, optimalisatie over de gehele levenscyclus versus eenzijdig sturen op tijd en geld tijdens de bouw, flexibiliteit in individuele projecten versus uniforme aanpak en (her)gebruik van standaarden. Het denken in systemen, en het flexibel gebruik van modellen zijn onmisbaar gereedschap om zinvol tussen deze Scylla en Charybdis te kunnen navigeren.

 

Op het snijvlak van semantische informatiemodellering en praktische overdracht van informatie in de praktijk – de objecttype bibliotheek van ProRail: OTL Spoor

Zoals Rijkswaterstaat verantwoordelijk is voor de Nederlandse rijkswegen, -vaarwegen en – wateren is ProRail verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Medewerkers zorgen ervoor dat elke dag, 24/7, 1.200.000 reizigers en 100.000 ton goederen op hun plaats van bestemming komen, met 6550 treinen over ruim 7000 kilometer spoor. ProRail verdeelt de capaciteit op het spoor, regelt alle treinverkeer, bouwt en beheert stations en legt nieuw spoor aan. Tevens onderhoudt ProRail bestaande infrastructuur zoals spoor, wissels, seinen en overwegen.

Om meer grip te krijgen op alle informatie over de onderdelen van die infrastructuur loopt het Spoordata programma. In dit programma is de gereedschapskist en werkwijze van het Bouw Informatie Model (BIM) een belangrijke pijler. Eén van de resultaten van deze BIM pijler is OTL Spoor. OTL Spoor is de gemeenschappelijke taal die men in de Spoorbranche wil spreken.

ProRail heeft kunnen leren van de Rijkswaterstaat OTL. Naar aanleiding van opgedane inzichten en ervaringen heeft ProRail architectuurkeuzes gemaakt om een aantal knelpunten op te lossen. Deze architectuur is verwerkt in de OTL tooling die ProRail samen met een leverancier aan het bouwen is. In deze sessie zal worden ingegaan op de knelpunten en de mogelijkheden die er spelen rondom het gebruik van een objecttype bibliotheek, binnen de ProRail context. Ingegaan zal worden op de verschillen met de Rijkswaterstaat OTL, de functionaliteit van de OTL applicatie, de insteek van het publicatieplatform en de functionele keuzes die gemaakt zijn ten aanzien van het beoogd gebruik van OTL Spoor.

Annemieke Vliegen is als adviseur betrokken bij diverse trajecten waar semantische modellering, business rules of regelgestuurde procesautomatisering een rol speelt. Sinds 2015 is zij binnen ProRail betrokken bij het Spoordata programma als BIM business architect, later als solution architect van de OTL tooling. Zij is verantwoordelijk voor de functionele specificaties van de OTL applicatie: de tool waarin OTL Spoor wordt beheerd, aangepast en gepubliceerd. Annemieke werkt tevens als ambassadeur en business analist voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet aan de component Toepasbare Regels. Haar doel is informatie over  ketens heen op slimme wijze met elkaar te verbinden.

 

 Aanmelden kan hier